Design Fiction

Sanning, Verklighet, Ideal

Design är en kunskapande process, där design uppstår ur olika former av kunskap, och design resulterar i kunskap. En designrymd omfattar i sin tur olika kunskapsrymder. Nelson och Stolterman beskriver design som en emergent förening som innefattar det sanna, det verkliga, och det ideala. Sanning. Kunskap av den typ som vetenskapen befattar sig med, utifrån […]

Posted in Design Fiction, Design Thinking | Comments Off on Sanning, Verklighet, Ideal

Hjälteresan

Hjälteresan är ett begrepp för ett tidlöst mönster som återfinns i myter och berättelser världen över. Begreppet introducerades av mytologen och författaren Joseph Campbell och har populariserats av manusförfattaren Christopher Vogler. Berättelser börjar ofta med en hjälte som befinner sig i sin vardagliga miljö, den vanliga världen. I berättelsens första akt kallar äventyret i form […]

Posted in Design Fiction | Comments Off on Hjälteresan

Fieldasy Skånes konst 2003

Tre bilder, 3d modell och två bilderfrån utställningen på Skånes konst 2003 där Fieldasy första gången utforskades

Posted in Design Fiction | Comments Off on Fieldasy Skånes konst 2003

Går det att fältisera?

Scenario 4 michael Johansson 2003   Recording device for inner voices. Co-Creator Pia Skoglund Fieldasy eller Fältisera som det kallas på svenska och som vi nämner i denna första podcast började utvecklas under 2003-2004. Fieldasy hänvisar etymologiskt till orden fältarbete och fantasi.  Fieldasy användes och visades upp för första gången offentligt som en utställning i […]

Posted in Design Fiction | Comments Off on Går det att fältisera?