En designrymd är en abstrakt rymd av möjliga eller föreställningsbara designalternativ. Som ett exempel tag en trivial designrymd i två dimensioner vilken utgörs av 100 möjliga rektanglar med bredd respektive höjd mellan 1 och 10 enheter.
En icke-trivial designrymd kan ha ett oändligt antal möjliga eller föreställningsbara dimensioner, storlekar och komplexitet med relationer mellan dimensionerna. En designer behöver därför avgränsa designrymden genom att välja och filtrera efter några dimensioner eller regioner. Implicit definieras då också designrymdens rand, liksom det som inte innefattas i designrymden, den negativa rymden.
Dimensionerna medför olika villkor, spann, tillstånd, alternativ, attribut och egenskaper. Designern traverserar designrymden genom olika operationer som kombinationer av alternativ från rymden, utforskning av alternativ i rymden inom, på, och bortom randen, samt transformation av rymden och dess dimensioner. I exemplet med den triviala designrymden ovan skulle olika rektanglar kunna kombineras till komplexa former, bredare och högre rektanglar skulle kunna utforskas, designrymden skulle kunna transformeras med tillägg av en tredje dimension och kurvor för att möjliggöra kuber, cylindrar, klot eller koner.
Vi överlåter åt läsaren att filosofera över den oändliga komplexiteten hos de designrymder som konstnären, designern, arkitekten med flera har att traversera och transformera, med eller utan hjälp av maskiner. Vi kan i vilket fall konstatera att på så vis ställer designern frågor, genererar parallella möjligheter, utökar sin föreställningsförmåga, utvärderar upptäckta alternativ, och väljer alternativ som givet de oändliga möjligheterna inte är optimala, men tillräckligt bra, mer eller mindre. Frågorna, operationerna liksom villkoren för utvärdering och val utgör i sig designrymder.
Podden och bloggen Designrymder utforskar en designrymd av designrymder utifrån olika dimensioner och perspektiv, bortom randen av det möjliga och föreställningsbara.
Abbott, Edwin A., 1884. Flatland: A Romance of Many Dimensions.
Boden, Margaret A., 2003. The Creative Mind: Myths and Mechanisms.
Goel, Vinod och Pirolli, Peter, 1992. The Structure of Design Problem Spaces.
Lim, Youn-Kyung, Stolterman, Erik, och Tenenberg, Josh, 2008. The Anatomy of Prototypes: Prototypes as Filters, Prototypes as Manifestations of Design Ideas.
Löwgren, Jonas, och Stolterman, Erik, 2007. Thoughtful Interaction Design: A Design Perspective on Information Technology.
Norman, Donald. A., & Verganti, Roberto, 2014. Incremental and radical innovation: Design research versus technology and meaning change.